Translate

vrijdag 29 oktober 2010

Net wel of net niet?

Wat maakt het verschil tussen de nummers 1 en 2 bij topsporters?
Meestal is het verschil in tijd een paar milliseconden, maar in geld gaat het om vele duizenden euro’s en in roem en eer gaat het om alles of niets.
De topsporter strijdt voor de 1e plaats.
Dát is het doel.

Daarom is een topsporter dan ook een topsporter, hij geeft alles en dan nog een beetje méér!
Zelf ben ik geen topsporter, toch is sporten op niveau ook uitermate zwaar.
Daarom zijn er altijd mega veel mensen die dit niet volbrengen.
Je lichaam kan dit normaal gesproken niet aan en daarom gilt je lichaam om te stoppen.
Je verstand zegt je te stoppen.
Maar je geeft niet op, je gaat dóór.

Is het met studie en werken niet net zo?
Dat je net iets meer moet geven om tot grootse prestaties te komen?
Het bedrijfsleven is net een piramide.
Bovenaan 1 bestuurder, daaronder een paar medebestuurders, meestal MT genoemd.
Daaronder de managers, de chefs en de afdelingshoofden.
Onderaan altijd meer mensen dan bovenaan.
Hoe krijg je een hoge plaats in die rangorde?
Leeftijd, wijsheid, kennis, met mensen kunnen omgaan, mentaliteit, kunnen netwerken, leiderschap, persoonlijkheid, hard werken.
Zo sprak ik een adjunct directeur van Shell.
Hij gaf leiding aan duizenden mensen, internationaal en had ook nog eens 18 commissariaten.
Die werkte niet alleen hard, maar zeker ook méér als de uren waar hij voor betaald werd.
Als hoge baas moest je meer doen dan de mensen die je leiding gaf was zijn credo.
De ‘vrije’ avonden besteedde hij dan bovendien nog om te netwerken, zich persoonlijk te ontwikkelen.
Hij gaf zich helemaal, deed net dat beetje méér, waar een ander al zou zijn afgehaakt.
Ondenkbaar dat de mensen op dit niveau avond aan avond voor de TV zouden hangen of in de bar zitten.
Zij plannen hun kostbare tijd zorgvuldig.

Zo ben ik tot de conclusie gekomen dat qua planning het grofweg zo in elkaar steekt:
Een miljardair plant tot op de minuut nauwkeurig
Een miljonair op 5 minuten
Welgestelden op een kwartier
Middenklasse en lager plannen van een halfuur tot uur nauwkeurig.

Je tijd goed en effectief besteden hoort dus ook met dat net een beetje méér doen.
Meer productiviteit uit je dag halen dus.

Hoe u hier ook over denkt, en geld verdienen misschien niet belangrijk acht, denk er dan aan, dat ook uw tijdsteller niet te resetten is of terugloopt.
Hij loopt alleen maar verder af.
Vandaag komt nooit meer terug.
Heeft u het daarom alles gegeven wat u had?
Stel dat u nog maar een week te leven had, zou u dan wel zorgvuldiger met tijd omgaan?

Soms zijn we zó dicht bij ons doel…. Om tóch vlak voor het einde op te geven.

Hoeveel mensen zijn er zo nét niet een goede zanger geworden?
Net niet een profsporter
Net niet die topfunctie verkregen
Net niet dat diploma behaald
Net niet de 1e prijs
Net niet kunnen volhouden als ondernemer
Net niet dat meisje van je dromen durven vragen
Net niet……

Hoe nou wél je doel(en) behalen?
Allereerst door überhaupt een doel te hebben!
En niet zo maar een, maar een, liefst meerdere, wat je beslist wilt.
Ten tweede door te denken en doen in mogelijkheden en oplossingen
Ten derde met mensen te kunnen omgaan
Ten vierde discipline en doorzettingsvermogen hebben
Ten vijfde bereid te zijn, meer te doen als van je verwacht wordt, dat beetje meer te doen.
En dat niet alleen als anderen kijken, maar altijd en overal, als een houding.

Laat me vandaag punt 5 benadrukken.
Kijk, water kookt niet bij 99 graden, maar bij 100.
Die ene graad méér maakt net het verschil.
Maar, let op, het gaat niet om die ene graad meer bij bijvoorbeeld 50 graden Celsius of 75, zelfs niet bij 90 of 98.
Die graad meer maakt GEEN ENKEL VERSCHIL.
Pas vlak voor de finish bij 99 graden, dán maakt die ene graag meer het ultieme verschil, het alles of niets.
Doe dus niet net iets minder als je moet, want dan bereik je NET NIET(s).
Doe dus meer; wees bereid tot het kookpunt te gaan.
Er alles voor over te hebben.
Dan bereik je NET WEL.
Ja misschien zelfs nog meer dan dat.
Sommigen kunnen niet verder kijken dan dit kookpunt, en zien 100 graden als hoogst haalbare.
Maar onder hoge druk kunnen we nog veel verder gaan dan 100 graden.
Dat noemen we een hoge druk pan.
En daarmee kunnen we nog sneller koken als bij 100 graden.
En dat zijn dus de mensen die de top halen.

Stel je doel hoog, als je de 120 graden als doel hebt, en de 100 haalt is je missie toch geslaagd te noemen.
Als je de 100 graden als doel hebt, en de 80 haalt, dan faal je, want het water is dan alleen heet, maar het kookt niet, nooit!

Heb je economische tegenwind nu?
Dan is de druk hoog dus.
En dat betekent dat je hoger dan 100 graden kunt komen.
En dat is positief.
Je kunt er ook voor kiezen de druk te laten ontsnappen, door domweg af te wachten, het af te laten koelen, je zult je vingers dan zeker niet branden.
Het is een keuze, en die keuze kost je wat; energie en doorzettingsvermogen voor groei.
Of toegeven aan wat het gemakkelijkste is maar daardoor krimpen, doelen niet halen.

Succes is een keuze, geef niet op vlak voor de finish, stel je doelen hoger dan die finish, geef alles wat je kunt en dan nog een beetje meer.
Dat is de mentaliteit om de top te houden, of in economische tijden als nu, te overleven.

Succes met deze kookcursus!

Dick Hamers met dank aan Arjan Koopmans

vrijdag 3 september 2010

De kracht van complimenten

We kunnen op 2 manieren ons doel bereiken, door commentaar te leveren of door te complimenteren. Afhankelijk van de situatie zullen we een van beide kiezen, het meest krachtige is overigens een combinatie van beide.

Dit laatste doe je door bijvoorbeeld eerst een compliment te geven op wat iemand goed heeft gedaan, vervolgens datgene dat beter kan, en daarna eindig je met een positieve verwachting. Indien je dit laatste niet doet, blijft de kritiek die je dan het laatste hebt genoemd na-echoën in het hoofd van de persoon aan wie je dit hebt gezegd. Het venijn zit hem dan in de staart. Maar door eerst te complimenteren, dan opbouwende kritiek en vervolgens een positieve verwachting echoot het positieve nog na. Of in wiskunde: Positief + negatief + positief = positief.

Voorbeeld: “Zoals jij steeds deze kantoorruimte schoonmaakt is geweldig, dan stap ik met plezier binnen! Als je er volgende keer nog aan wil denken ook even die handdoeken van het toilet te verversen dan ben ik helemáál blij. Ik weet dat je altijd heel alert bent en ook op dit soort details let, dus kan ik op je rekenen?”

En uiteraard de volgende keer dát ze dit gedaan  heeft, complimenteer je haar hierover; “Nou Annie, ik zag dat je de handdoeken op het toilet ook nog even vervangen hebt, nu is het helemaal af, heel goed, dank je wel!”

En wat denk je van Henk, een chauffeur bij een transportbedrijf. Men ging over op automatische registratie van het brandstofverbruik en kwamen er achter dat Henk het hoogste verbruik had van allemaal. De bedrijfsleider sprak Henk daarop aan: “Henk,  we hebben tegenwoordig een registratie van alle brandstofverbruik en zagen dat jij 18% meer verbruikt dan Karel, hoe zit dat?

Uiteraard voelde Henk zich aangevallen en sprong als reactie dan ook meteen in de verdediging en kwam met allerlei excuses. Boos reageerde hij dan ook dat de apparatuur niet zou kloppen. Daarna lag het aan de auto zelf, en toen weer zouden zijn routes onvoordeliger zijn. Toen hij moest ruilen met Karel zodat de bedrijfsleider kon bewijzen dat het toch echt aan Henk lag, zag Henk geen andere uitweg meer. Hij stond met zijn rug tegen de muur en meldde zich ziek.

Dat was uiteraard een voor iedereen vervelende situatie en ook kostbaar. Bovendien was het probleem onopgelost en feitelijk zelfs verergerd. De eigenaar van het bedrijf vernam dit probleem en dook er in. Hij fluisterde de bedrijfsleider in hoe hij dit geval het beste op kon lossen. Allereerst toonde hij belangstelling voor Henk en bezocht hem thuis waar ze niet over het werk maar eerst gezellig wat kletsten. Dit schiep een band en nam de weerstand bij Henk weg, zijn verdedigende houding werd allengs meer open.

Vervolgens liet de bedrijfsleider een rapport zien van de brancheorganisatie die een aantal tips had voor zuiniger rijden. Hier stond Henk wel voor open, want dat was veel minder confronterend dan vergeleken worden met een collega. De bedrijfsleider verzekerde Henk, dat als hij deze tips zou uitvoeren, hij zeker weten ook zuiniger zou rijden. Henk reageerde nog wel een beetje mokkend, maar was bereid het te proberen.

Een paar dagen later ging Henk weer aan het werk. We zullen nooit weten of hij nou wel of niet echt ziek was, maar in ieder geval: hij werkte weer en probeerde inderdaad wat tips toe te passen. Voor hij vertrok gooide de eigenaar echter 3 liter diesel extra in de tank, die dus niet in de administratie voorkwam, maar dus een lager verbruik tot gevolg had. De bedrijfsleider feliciteerde Henk met zijn resultaten waardoor Henk meer zelfvertrouwen kreeg en met nóg meer enthousiasme zuiger probeerde te rijden. De oude baas deed elke avond nog wat extra’s in de tank, maar wel steeds minder tot na een week niets. Uiteindelijk, door steeds de goede wil en resultaten stap voor stap te blijven complimenteren kreeg Henk er steeds meer zin in en maakte het uiteindelijk een sport om als beste te eindigen. Hij vroeg om meer tips, keek op internet, en had er zelf schik in. Uiteindelijk wilde hij zelfs weten hoe hij ervoor stond ten opzichte van zijn collega’s. Hij was nu in de top 5. En had nog steeds werkplezier!

Het bedanken en complimenteren is een krachtig management instrument. Het moedigt mensen aan om het beste uit zichzelf te halen. Want na een compliment verlang je naar meer en weer en dus haal je het beste uit jezelf.

Niet tactvolle kritiek daarentegen, geeft als reactie weerstand, en boosheid en openlijk of heimelijk verzet. Als je al kritiek geeft, doe het tactisch, dus met behoud van eigenwaarde. Dat doe je door niet de persoon, maar zijn daden/werk te bekritiseren en er vooral geen oude koeien of andere zaken bij te halen. Doe het kort, krachtig en zakelijk en focus je alleen op het kritiekpunt. Val nooit direct aan of af, hou de deur open voor uitvluchten. Dan kan de persoon met behoud van eigenwaarde de kritiek incasseren. Een voorbeeld hoe het niet moet?

“Henk jij bent de slechtste chauffeur van allemaal, je kost ons het meeste! Waarom ben je altijd zo tegendraads, ik heb je toch al eerder gewaarschuwd om zuiniger te gaan rijden. En bovendien heb ik je vorige week ook al aan moeten spreken dat je je auto niet had schoongemaakt, de naam van ons bedrijf wordt zo letterlijk besmeurd, dat je dat zelf niet ziet man, je moest je schamen!”

Ja je lacht er om, dit is misschien wel een ander uiterste, maar kies zelf, welke benadering u het beste lijkt!

Hoe zou het wel kunnen?

“Henk, ons bedrijf moet echt om concurrerend te blijven in deze moeilijke economische tijden, op alle kleintjes letten. Je weet zelf wat zo’n monster als dit verbruikt, op jaarbasis is dat wel ….. liter! Stel dat we daar 5% op kunnen bezuinigen dan bespaart ons dat …. Liter. Dat helpt ons enorm om in de markt te blijven en ons werk te behouden. Heb jij een idee hoe we jouw auto 5% zuiniger kunnen laten rijden?”

Dit is dus tactvol, met behoud van Henk’s eigenwaarde, zijn deur staat open in plaats met zijn rug tegen de muur. Dit laatste is overigens coachend leiding geven en is op zich weer een vak apart.

Tactvol communiceren is iets wat je zeker kan leren. Begin met alles wat je zegt eerst te bedenken: “hoe zou ik reageren als dit tegen mij gezegd zou worden? ”.

Complimenten; mijn advies: maak er een gewoonte van minstens 3 complimenten per dag te maken! Leer anders te kijken, kleine dingen te waarderen. Het maakt uzelf blijer maar ook uw medemensen.

Dan zult u tevens de wet ervaren van oorzaak en gevolg. Zaaien en oogsten. U zaait complimenten, dus….. u gaat zelf ook meer complimenten ontvangen! Leuk toch!

Dat je véél complimenten mag ontvangen.....!

Dick Hamers met dank aan Arjan Koopman